fredag den 15. april 2011

Råd søges!


Jeg har brug for råd fra nogle kreative sjæle!
Jeg er jo gået i krig med en gammel Trip Trap stol som jeg nu skal male, MEN jeg havde da aldrig forestillet mig at det skulle være så svært! Jeg har købt en god højglans maling i en farvehandel og er så begyndt at male delene hver for sig. Men når overfladen tørrer og jeg vender dem om for at male på den anden side så bliver kanterne grimme og den første maling får knubs fra underlaget. Så jeg tænker om jeg måske kan samle stolen og så male den? Eller er det en helt dum idé? Jeg vil mægtig gerne høre jeres erfaringer. Og tror I måske at malingen skal fortyndes lidt da den er meget tyk. Tror også det er derfor jeg har problemer med den.


5 kommentarer:

  1. Har ingen gode råd, men følger med, da vi har to stole stående, som i den grad trænger til maling :-)

    SvarSlet
  2. Du kan sagtens male stolen samlet. Det plejer jeg at gøre. Men det er nok en god ide med fortynderen. Om ikke andet gør det i hvert fald alting noget nemmere at male med. Husk at holde øje med om det 'løber'. Det har maling nemlig en tendens til at gøre, hvis man får smurt lige rigeligt på. Skulle den 'løbe', så slib området ned og plet mal den efterfølgende.
    Held og lykke til!

    SvarSlet
  3. jeg ville helt klart også male den samlet! Håber du ligger billeder ind af resultatet. Jeg har lige syet hynde til min drengs trip trap stol...det kommer der snart billeder af på bloggen :D

    SvarSlet
  4. Jeg vil så anbefale det modsatte, og sige at du får det flotteste resultat, når du først samler stolen, efter den er malet.

    Skal det gøres korrekt, så skal du først slibe stolen, og så give den en grunder. Du KAN godt springe grunderen over, men så skal slibningen være mere grundig.

    Malingen hæfter langt bedre så.

    Får den "knubs" er den simpelthen ikke tør nok - og når malingen er tyk, tager det ekstra lang tid, inden den er gennemhærdet. Den kan også skalle af, hvis du bare maler direkte på lakken, uden at slibe først.

    Hvis du bruger en rulle (En i skum) så løber malingen ikke...så har du i hvert fald alt for meget maling på rullen ;-)

    God arbejdslyst :-)

    SvarSlet
  5. Tak for jeres råd!!

    Jeg har allerede slebet alle delene, men farvelademanden sagde at grunder ikke er nødvendig når det er træ som tidligere har været behandlet.

    Tror jeg tager en kombination af jeres råd. Jeg maler pladerne for sig og maler så resten samlet. Ellers kan jeg ikke se hvordan jeg skal ligge det til at tørre uden at kanterne igen bliver grimme. Når den er samlet så står den i det mindste i luften og tørrer.

    Endnu en gang tak!

    SvarSlet