mandag den 13. juni 2011

Noget af det bedste!

Er de kagerester som man kan trylle om til sådan nogle banditter som dem her:


Romkugler, trøfler eller hvad du nu kalder dem. Ej jeg er helt tosset med dem. Min kæreste påstod at han ikke kunne lide den slags, men endte alligevel med at spise 7 af dem i aftes ;-)

Jeg har ikke nogen præcis opskrift, for det blev lidt på slump. Sådan går det oftest og det er også derfor jeg er lidt dårlig til at smide opskrifter på bloggen. Som regel hælder jeg bare lidt af hvert i, men jeg lover at bringe en opskrift hvis jeg en dag følger en! De her er nu egentlig meget lette at lave uden præcise mål, så her kommer min "opskift":

1 ordentlig bunke kagerester
1 god klat hindbærmarmelade
1 ligeså god klat smørcreme eller lignende (ellers smid noget blødt smør, flormelis og kakao i)
1 sjat rom
1 smule kakao
1 pose kokos til at rulle romkuglerne i

Smid kageresterne i køkkenmaskinen med dejkrogene på. Det skal røres til det er helt smuldret. Derefter kaster du resten af ingredienserne i. Vær lidt tilbageholdende med de våde ingredienser og hold øje med at dejen ikke bliver flydende. Du kan også komme smeltet mørk chokolade og hakkede nødder i, men jeg havde ikke lige noget. (Hverken chokolade eller mandler i huset!? Groft!) Der skal heller ikke meget rom i for det kan let blive alt for gennemtrængene.
Når det er æltet til en ensartet masse så former du nogle kugler og triller i kokos eller tivolikrymmel.
Efter et par timer på køl så er de stivnet en smule og er super lækre!
De kan sagtens holde sig længe i køleskabet. I de bagerier hvor jeg har arbejdet, har de ofte stået en uges tid. Det bliver de ikke dårlige af, men måske lidt tørre.
Sikke en lang ikke-opskrift!

Her startede dagen kl. 4.36 og det synes jeg egentlig er lidt tidligt når vi har sommerferie, men så får vi da lidt ud af dagen. Tror jeg tager sønnike med i zoo i dag.

Tak fordi du læser med. Du må have en skøn dag!

4 kommentarer:

  1. Neeeej hvor lyder de bare lækre..og det er jo egentlig super simpelt når man tænker over det!! Dem må jeg prøve (desværre er det bare ikke ret tit der er kage rester her i huset...meget tit kage...men meget sjældent rester:-)
    Ha en dejlig dag og go tur i zoo.
    Knus Malene

    SvarSlet
  2. Uhm de ser gode ud, Edith!!
    Jeg elsker også bare trøfler(som vi kalder dem her:-))

    SvarSlet
  3. Kage rester!!!, jeg har aldrig kagerester.

    SvarSlet
  4. Malene - Ja det er nemlig helt vildt simpelt og alligevel top lækkert!

    Julie - Tak og dine ser sørme og gode ud. Måtte lige en tur i køleskabet efter en mere da jeg så dit billede på FB!

    Camilla - Ha ha! Jeg har bare ikke særlig mange specielle kageforme så jeg får en masse kagerester når jeg skærer kagerne til :-)

    SvarSlet