fredag den 7. december 2012

Tips til Island/Reykjavik?

Brrr... I dag vågnede jeg kl. 4.30 og kunne bare ikke falde i søvn igen! Men når det skal være så elsker jeg faktisk at være den første der vågner og at have muligheden for at nyde min morgenkaffe i fuldstændig stilhed imens verden stadig sover. Derudover har jeg noget skønt at dagdrømme om. Min kæreste har nemlig foræret mig en rejse til Island i fødselsdagsgave! Så vi skal fejre nytår i Reykjavik! Jeg glæder mig helt afsindigt! Silas bliver passet af mine forældre imens og jeg er ikke et sekund i tvivl om at han også får nogle skønne dage hos sine bedsteforældre.

Jeg læser lidt i Lonely Planet Guide til Island og vi skal helt sikkert bade i Den Blå Lagune, se vulkaner og måske også prøve isklatring på en gletscher (!), men vil da lige høre om der skulle være nogle som ligger inde med gode fifs? Ting som man bare skal opleve? 



3 kommentarer:

  1. Uha det kan du tro jeg har....
    I SKAL bare se nytårs bål,de bliver jo tændt over hele byen og andre steder.Det er en oplevelse,bestem hvis i kan finde en god en med alfer og trolde tilstede...Prøv måske at spørge hvor i overnatter. I skal også se Harpa det smukke,smukke musikhus,Blå Lagoon er også et must og husk at have dit kamera med derude. Udsigt over Reykjavík kan nydes både fra Hallgrímskirkja og Perlan. Tingvellir i vinter beklædning er hellere ikke så ringe og jeg kunne blive ved og ved og ved.Selv den gamle midtby er en oplevelse i sig selv.
    Jeg håber at i får en forrygende tur.

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
  2. Ihh tak!! Det skriver jeg bag øret! :-)

    SvarSlet
  3. Nytårs bål kaldes "brenna" og de er en oplevelse.

    Friðarsúlan / Imagine Peace tower er også noget I kan se og opleve, fra Reykjavik kan man sejle over til Viðey (tager ca. 10 min tror jeg) og der er Yoko Onos Imagine Peace tower eller Friðarsúlan som den hedder på Islandsk.. du kan læse om den her: http://videy.com/en/amusement/imagine-peace-tour/

    En tur i Laugardalslaug (svømmehall der hedder det) er også noget der kan anbefales (eller en af de andre svømmehaller.. Laugardalslaug er dog mit favorit) her er et link hvor du kan se de forskellige steder: http://www.swimminginiceland.com/reykjavik-and-capital-area/17-laugardalslaug

    Andre ting kan være: Blå Lagune, den gamle midtby, Þingvellir (Tingvellir), Gullfoss og Geysir, Isbúðin Háaleitisbraut (en isbutik, dem er der mange af, men dette er min yndlings) og bestill en "bragðaref".. det er en slags shake hvor man kan vælge imellem masser af frugt og slik som man får blandet i sin is, en islandsk hotdog skal smages og de bedste findes på "Bæjarins Bestu" ned i byen, tæt på havnen og Harpa (spørg der hvor du bor de ved hvad jeg snakker om hehe), Kolaportið er en indendørs market der holder åbent lørd. og sønd. og er en oplevelse.. man kan købe alt muligt både nyt og brugt men også mange slags islandske mad specialiteter (den ligger tæt på Harpa og Bæjarins Bestu)... Kan ikke huske mere lige nu men skal nok skrive igen hvis jeg husker mere hihi ;)

    Hilsen Gudrun

    SvarSlet