lørdag den 12. januar 2013

Revet gris

Uha! Jeg har fundet en ny favorit! I fredags fik jeg besøg af en veninde og vi skulle jo have lidt god mad, så jeg forsøgte mig med en omgang pulled pork. Det er jo voldsomt lækkert og meget nemt!




Det kan laves både i ovn og på grillen, men jeg har nu nemmest ved at styre en ovn ;-) Når man søger på en opskrift på pulled pork, så kommer der mange forskellige råd op og det lader til at folk har meget stærke traditioner for hvordan det skal gøres rigtigt. Jeg lavede det bare lidt på slump og det virkede så her får du min udgave ;-)

Opskrift på pulled pork:

Dagen før laver du en saltlage af 
2 liter vand
2 dl. salt
1 dl. sukker
Laurbærblade
sorte peberkorn
1 tsk. allehånde
Grøntsager (jeg brugte gulerødder, porrer og hvidløg. Brug hvad du har.)

Lagen koges kort sammen så salt og sukker opløses. Derefter køles den helt ned.

Om aftenen smider du en nakkefilet (min var på 1 kg) i lagen og stiller det i køleskabet natten over. 

Tidligt næste morgen lægger du nakkefileten i et ovnfast fad og smører det med en god barbecuesauce eller en hjemmelavet krydderblanding. Jeg tog den nemme udvej og brugte en barbecuesauce. 
Hæld et lille skvæt god øl i bunden af fadet. Men kun lidt for den skal steges og ikke koges. 
Smid svinet i en 100 grader varm ovn og lad den stå der i 12 timer. Hæld en smule øl ved når den koger tør.
Jeg har desværre ødelagt mit stegetermometer så jeg kunne ikke måle temperaturen, men efter de 12 timer skulle den gerne ligge et sted omkring 95 grader.

Når du tager den ud af ovnen så skulle den gerne være så mør at du kan rive den fra hinanden med to gafler. Gør det endelig i fadet så kødet blandes med stegesaften. Det giver ekstra smag og saft. Skorpen kan selvfølgelig være lidt sej, men er næsten det bedste ;-)

Så smider du bare det lækre kød i en burgerbolle med en omgang coleslaw! Mums!

Vi afsluttede aftenen med en lille koncert med Wafande. En dejlig weekend!


 

5 kommentarer:

  1. Jep det er også en favorit herhjemme og det bedste er, at det er så nemt og smager så godt(0:

    SvarSlet
  2. Det er nemlig super lækkert. Jonas lavede det sidste sommer i grillen en varm sommerdag - med stor succes!
    Ha en dejlig søndag.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  3. Denne ret er bestemt også blevet en af mine favoritter, fik den forleden til min fætters fødselsdag, det er bare rigtig godt. Tror snart at jeg vil kaste mig ud i projektet :)

    Mia Andersen

    http://miaskageside.blogspot.dk/ - Lynet McQueen kage

    SvarSlet
  4. Uha, mine tænder løber helt i vand - det er alt for længe siden, jeg har fået pulled pork!

    - Anne

    SvarSlet
  5. Det er bestemt også en favorit hos os. Nemt og smager skønt, og så er der til mere end en middag (hvis man altså ikke har gæster ;-)

    SvarSlet