mandag den 4. februar 2013

Regnvejrskage

Mandag, regnvejr og sygdom. Dagen i går råbte jo ligefrem på kage.



Silas og jeg fik lavet en krydret gulerodskage (han byggede måske mest tårne ud af krydderiglas imens jeg bagte). Men lækker, det blev den og her får i opskriften. Jeg er sikker på, at den også kan spises på en tirsdag.

Regnvejrskage:

175 g. revet gulerod
150 g. brun farin
2 æg
2 dl. olie
140 g hvedemel
1 tsk. kanel
1 tsk. kardemumme
1 tsk. stødt tørret ingefær
1 tsk. bagepulver
1/2 tsk. natron
1/" tsk salt.

Tænd ovnen på 180 grader.
Pisk æg og brun farin godt sammen. Tilsæt olie og pisk lidt mere.
Bland og sigt de tørre ingredienser og vend dem sammen med sukkermassen. Vend til sidst revet gulerod i dejen.
Kagen bages i en lille smurt springform (diameter på ca. 20 cm) i 35-40 minutter. Efter 20 minutter lagde jeg staniol over kagen, så den ikke blev brændt på toppen.

Hvis det regner rigtig meget, så kan du jo smide en ostecreme ovenpå kagen.

60 g. blødt smør
125 g. flormelis (jeg brugte dog lidt ekstra)
1 tsk. vanillesukker
100 g. flødeost naturel
Reven skal af en øko citron

Pisk det hele godt sammen og smør det på den afkølede kage.
Jeg havde desværre ingen flødeost i går, og ville ikke gå ud i regnvejret med en syg dreng, så vi fik bare citronglasur på og det virkede også mod mandagsregnvejret ;-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar