mandag den 12. august 2013

Comfort food + opskrift

Forleden så jeg et amerikansk madprogram om "comfort food", altså trøste/hygge mad. Det var nogle ekstremt fede kaloriebomber og jeg tænkte at det var klamt at der overhovedet fandtes et begreb som comfort food. Men ak... min dobbeltmoral fejler intet og fungerer upåklageligt!
I dag havde Silas nemlig en legekammerat med hjemme og vi bagte kanelsnegle sammen fordi det jo er så hyggeligt... Men det var først da jeg tog følgende foto til bloggen af min "aftenmenu" at det gik op for mig! Det ER jo comfort food! Pokkers!


Men det er godt! SÅ GODT!
Er i tvivl om jeg allerede har delt opskriften, men for en sikkerheds skyld kommer her opskriften på Jyllands bedste kanelsnegle! Intet mindre! Desværre kan jeg ikke finde min kilde! Opskriften står på en fedtet lap papir i køkkenskabet, så hvis du ved hvor herlighederne stammer fra, så giv endelig lyd.

Dej:
2,5 dl sødmælk
50 g. smør (rigtigt smør!)
25 g. gær
0,5 dl sukker
0,5 tsk salt
1 tsk kardemomme
400 g. hvedemel

Fyld:
150 g. stuetempereret smør (igen: rigtigt smør!)
2 dl. sukker
2 spsk. stødt kanel

Lun mælken, smelt smørret og hæld det i en skål sammen. Gær røres ud i blandingen når den er lillefinger varmt. Derefter røres sukker og salt i. Mel og kardemomme blandes og hældes ned til de øvrige ingredienser. Det æltes godt. Dejen skal gerne være lidt fugtigt og meget blød.
Lad hæve i 45 minutter.

Imens laves fyldet.
Blødt smør, sukker og kanel piskes grundigt sammen.

Dejen rulles ud til et rektangel og fyldet smøres godt ud over det hele. Det er en stor portion fyld, så lad være med at komme det hele på, hvis du ikke er til snask. Så rulles dejen til en lang pølse og den skæres ud til små snegle. Læg dem på en bageplade og giv dem et lille tryk med håndfladen.
Tænd ovnen på 220 grader og lade sneglene hæve ca. 20 minutter.
Pensl banditterne med æg og bag dem i 8-10 minutter afhængigt af din ovn og størrelsen på sneglene. De skal bare blive lysebruge i kanten.

Og så bliver godt bagværk aldrig ringere af at blive serveret på oldemors gamle porcelæn!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar