fredag den 24. januar 2014

Fredagskagen

I dag afslutter min kæreste sin praktik på sygehuset og ville derfor gerne have kage med til kollegaerne. (Wuhu! En anledning til at bage kage!) Lidt synd at jeg så har bagt en kage, som manden ikke kan tåle, da han er super allergisk overfor alt hvad der bare lugter af nødder... Hmm jeg må hellere bage en ny weekendkage som han kan tåle ;-) Men her er den kæmpe fredagskage



Kagen består af 5 chokoladekagebunde og imellem dem er der en chokoladecreme med flødeost. På den nederste bund er der desuden drysset godt med hakkede mandler.
Herefter er kagen smurt lidt op med en appelsin-smørcreme for at gøre den mere jævn når siderne skulle beklædes med appelsin-marcipan.
Til sidst har jeg laver roser på toppen af appelsin-smørcremen.
 






Når jeg bestiller fondant og farver hjem, så køber jeg også altid nogle store kageæsker som denne. De er ikke særlig dyre, de er praktiske og så er det meget flottere end at hive kagen med på en bradepande.

Opskrifterne på bunde og cremer er faktisk alle gengangere her på siden. Jeg smed simpelthen mine ynglingssager ned i én kage!

Chokoladekagen og chokoladecremen finder du opskriften på HER

Smørcremen har jeg lavet af 250 g. blødt (!) smør, næsten en hel pakke flormelis (ca. 400 g), 1/4 dl. lun mælk, 2 tsk. vanillesukker og skallen fra en øko appelsin. Det hele piskes grundigt sammen i nogle minutter på fuld tryk.

Desuden har jeg brugt appelsinmarcipan fra Odense Marcipan.


Rigtig god weekend!
Edith :-)

4 kommentarer:

  1. Du er da den sødeste kæreste - men også en smule ond ;-) Håber din kæreste får kage her i weekenden!

    SvarSlet
  2. Hehe ja jeg må igang med bageriet! ;-)

    SvarSlet
  3. Årh mums! Og en smule frækt, at kæresten ikke engang selv kan smage med, så godt at du lige kompensere lidt i den retning ;)

    SvarSlet
  4. Hvor er den bare fin - total prof B-)

    - Anne

    SvarSlet